روش افزودن متن، تصویر و آیکون به Resource برنامه در VB6

۰۳ اسفند ۱۳۹۳

روش افزودن متن، تصویر و آیکون به Resource برنامه در VB6

روش های مختلفی جهت افزودن متن و تصویر به فایل Res وجود دارد. از جمله استفاده از افزونه Resource Editor موجود در VB6

اما تجربه شخصی نشان داده این روش، کاستی‌ها و نواقص خاص خودش را دارد. به طور نمونه، امکان افزودن آیکون با کیفیت از داخل برنامه وجود ندارد.

لذا روش زیر پیشنهاد می شود:

ابتدا فایلی با پسوند rc ایجاد نمایید. می‌توانید از Notepad، جهت ایجاد فایل کمک بگیرید.

سپس اجزای مورد نیاز را در آن به‌صورت زیر وارد نمایید:

    ID      Type       FilePath

Library ICON "Library.ico"
۱۰۱ BITMAP "x_off.bmp"
۱۰۲ BITMAP "x_on.bmp"
۱۰۳ CUSTOM "DBCS_Table.txt"

ابتدا شناسه‌ی فایل، سپس نوع فایل و بعد آدرس آن

ICON = آیکون
BITMAP = تصویر بیت مپ
CUSTOM = سایر انواع فایل

فایل rc و تمام ملحقات را درون یک پوشه قرار دهید.

سپس به پوشه‌ی نصب VB6 وارد شده و در پوشه Wizards، فایل RC.EXE را بیابید.

حال با گرفتن کلید شیفت و راست کلیک در پوشه‌ی Wizards، گزینه‌ی Open Command Here را انتخاب نمایید.

پس از آن کد زیر را در CMD وارد نمایید:

RC.EXE "C:\folder\filepath.rc"

و به جای متن بالا، مسیر پوشه‌ی مد نظر را وارد نمایید.

پس از پایان کار، فایلی با پسوند Res در پوشه‌ی ایجاد شده، مشاهده خواهد شد.

کافی است این فایل را در پروژه‌ی vb6 از بخش Add Resource وارد نمایید.

جهت استفاده در کدنویسی می‌توانید از کدهای زیر بهره ببرید:

'برای تصویر:
Set picUnchecked = LoadResPicture(101, 0)

'برای متن:
StrConv(LoadResData(103, "Custom"), vbUnicode)

عدد ۱۰۱ یا ۱۰۳ و یا …، شناسه‌ی فایل است و
Custom یا ۰ یا …، نشان دهنده‌ی نوع فایل است.

برای استفاده از فایل متنی، مطابق کد نمونه‌ی بالا بایستی ابندا آن را به Unicode یا توع دل‌خواه دیگر، تبدیل نمود.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *