۱۰ درصد کل کاربران وایبر در ایران

ویراستار اسفند ۵, ۱۳۹۳ 0 دیدگاه

کشور ۷۵ میلیون نفری ایران با داشتن بیش از ۱۰ درصد کل کاربران سرویس وایبر در سطح جهان، بیشترین حجم استفاده از آن را دارد.

به گزارش لیزنا، اگرچه برخی آمارهای متفاوت در سایت های خبری درباره تعداد کاربران ایرانی نرم افزار وایبر به عنوان پرطرفدارترین نرم افزار موبایلی پیام رسان، منتشر شده است اما وزیر ارشاد، نیمه های بهمن امسال با اشاره به تعداد کاربران ایرانی شبکه پیام رسان وایبر گفت: حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از هموطنان ما در ایران از شبکه وایبر استفاده می‏کنند.

بعضی ها می‌گویند اولین کشور و برخی دیگر می‌گویند یکی از چهار کشور اول دنیا در استفاده از نرم افزار وایبر. به هر حال سوای اینکه رتبه بندی، آن هم در این سطح به نفسه دارای اهمیت است اما چیزی که عیان است استفاده گسترده ایرانیان از نرم افزارهای رایگان پیام رسان در گوشی های هوشمند موبایل و همچنین شبکه های اجتماعی است.

این در حالی است که کشور هند با جمعیتی بالغ بر یک میلیارد و دویست میلیون نفر، در مجموع سه درصد کمتر از ایران از این سرویس جاسوسی اسرائیلی بهره می‌برد. پس از ایران و هند به ترتیب کشورهای امریکا، روسیه و پاکستان در رده بزرگترین کشورهای کاربر وایبر در جهان به شمار می‌آیند.

 وایبر یکی از چند ابزار موبایلی محبوب است که امکان ارسال پیامک و تماس‌های رایگان اینترنتی را برای کاربران فراهم می‌کند.مرکز عرضه کننده خدمات اینترنتی وایبر سال گذشته به قیمت ۹۰۰ میلیون دلار به شرکت ژاپنی Rakuten  فروخته شد و هم‌ اکنون گفته می‌شود که ابزار مربوطه ۲۸۰ میلیون مشترک را در سراسر جهان پوشش می‌دهد که بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از آنها به صورت ماهانه از خدمات وایبر بهره می‌برند.

این ابزار که هنوز فیلتر نشده است بین کاربران ایرانی محبوبیت فراوانی دارد و از آنجایی که استفاده از اینترنت همراه و گوشی‌های هوشمند در ایران رونق گرفته است،تعداد مشترکان ایرانی که از وایبر استفاده می‌کنند هم طی چند ماه گذشته افزایش یافته است.

ایرانی ها در باره وایبر چه می‌گویند؟

اگرچه استفاده از یک سرویس رایگان اینترنتی به تنهایی نمی‌تواند ضامن انحراف یا ریسک اطلاعاتی خاص باشد اما سوای این موضوع، گپ زدن های طولانی مدت ایرانیان با استفاده از این برنامه خود موضوع جالب و قابل تاملی است.

فاطمه، یکی از کاربران وایبر از اصفهان می‌گوید: این که یک برنامه ای آمده که هزینه های ارتباط های اجتماعی با دوستان و همکاران را پایین آورده به نظرم برنامه بدی نیست و باعث شده است تا هزینه های ارتباطهای پیامکی کاهش پیدا کند.

همزمان مسعود از آبادان معتقد است که وایبر نمی‌تواند یک برنامه جاسوسی باشد چون اطلاعاتی که از طریق این نرم افزار مابین افراد رد و بدل می‌شود دیتاهای اطلاعاتی خاصی را در بر ندارد و مدیران این برنامه ها نیازی به این گونه اطلاعات ندارند. اما مهدی از تهران و گونا از کردستان معتقدند که برخی برنامه های می‌توانند با نفوذ در اطلاعات داخل گوشی موبایل و یا سیستم های رایانه ای دیگر از اطلاعات آنها استفاده کرده و دیتاهای بسیاری را برای سرورهای مرکزی این نرم افزارها ارسال کنند.

با این وجود مهدی از لنگرود می‌گوید: گوشی من هیچ اطلاعاتی که به درد سیستم های جاسوسی بخورد ندارد. می‌توانند آهنگ های محسن چاوشی و رضا یزدانی را از گوشی من بردارند و رایگان گوش کنند. بیشتر از این چیزی ندارم که به درد آنها بخورد.

برخلاف  نظر مهدی از لنگرود، لیلا از قائمشهر می‌گوید: برنامه های جاسوسی برای دریافت اطلاعات از گوشی کاربران معمولی نیست بلکه می‌توانند با همه گیر شدن این برنامه ها از گوشی کسانی که اطلاعاتی خاص در کامپیوترها، گوشی ها و یا حتی دیگر برنامه های شبکه اجتماعی دارند استفاده کنند. و در پایان ستاره از شهرکرد می‌گوید: زندگی امروز با دیروز خیلی فرق کرده؛ قدیم‌ترها همه دور هم می‌نشستند و می‌گفتند و می‌خندیدند اما حالا وقتی هم که دور هم جمع می‌شویم باز از هم دوریم و تنها سرمان به موبایل گرم است.

ساعت ها گپ رایگان با وایبر از صبح تا شب

با این وجود که ایرانی ها درباره وایبر عمدتا نگاه منفی ندارند و برای استفاده های معمولی و ارتباطهای دوستانه و کاری از آن استفاده می‌کنند اما بسیاری از آنها معتقدند که استفاده از این برنامه برای انجام امور روزمره و… برنامه خوبی است اما اگر بخواهد تمام طول شب مردم را با ارتباط های نادرست و عمدتا غیرمشروع صرف کند، خطرناک و غیرقابل پذیرش است.

نگاهی به آمار برخی از این اپلیکیشن‌ ها نشان از میزان بالای کاربران آن دارد و البته برخی از آنها اقبال بیشتری یافته‌اند؛ همچنان که وایبر در ایران عمومیت دارد. این اپلیکیشن که یک ژاپنی‌ مالک آن است در مقایسه با تانگو و واتس‌آپ محبوبیت بالاتری کسب کرده است، تا جایی‌که ایرانی‌ها رتبه اول استفاده از وایبر در دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. بیش از ۱۱ درصد از کاربران وایبر، ایرانی‌ها هستند و حالا با این آمار بیراه نیست که کاربران ایرانی‌اش که اغلب جوان هستند، نوشته‌اند: نسل ما که پیر بشه… شبها به جای دندون مصنوعی مچ دست راستش را  باید بذاره تو لیوان آب! امان از وایبر.

بعد از آن، تانگو با مالک اسرائیلی و واتس ‌آپ با مالک آمریکایی ‌اش در ایران رواج بیشتری یافته‌اند. اما افزون بر برنامه وایبر چند برنامه دیگر که عمدتاً جزء شبکه های اجتماعی هستند نیز اوقات ایرانیان را برای گفتگوهای طولانی و رایگان صرف می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *